Jul på Posten

De sista två veckorna innan julen är alltid de överlägset mest stressiga när man jobbar på Posten, men samtidigt också de roligaste. Alla hjälps åt på ett annat sätt än vad som är vanligt, man levererar julklappar, sorterar julkort, äter julgodis och det är allmänt god stämning.

Julkorten är ett kapitel i sig; de kommer i drivor och ofta är adressen inte korrekt överhuvudtaget, med postnummer som inte använts på tio år och adresser i stil med "det stora gula huset vid Bällstavägen". Då får man använda sin list och/eller (om man har tid och lust) hitta.se för att lokalisera mottagarna, och gör man inte det så hamnar julkorten i antingen lådan märkt "Okända julkort" eller "Avflyttade julkort". En sorglig historia som man gärna vill undvika.

Ett spänningsmoment kring julen är annars huruvida man får en julklapp av någon kund eller inte. Jag har hört om brevbärare som fått allt från fina vinflaskor till femhundra spänn, men själv har jag aldrig fått ett dugg. Varje jul tänker jag att "nu kanske", men det slutar alltid i tårar och besvikelse. Två dagar har jag på mig att ändra på den saken, det är ju aldrig försent att börja smöra för kunderna. Roligast var det för övrigt när Post-Linus för ett par år sedan fick ett kuvert med lite slantar av en tant på hans runda. På kuvertet stod det "Markus" - var det måhända något barnbarn som blev utan julklappspengar det året?


Ett litet axplock av julkorten som dök upp på mitt distrikt i fredags.


Min ärade kollega Peter Olofsson.


Utanför vårt fikarum byggs det för fullt inför den nya tvärbanan som ska börja rulla mellan Alvik och Solna/Kista om ett par år.


Ibland tar man en paus i sorteringen och poserar lite istället.


En schysst snöhög på vår parkering.


Ute på rundan med min fina elcykel.


Katten Gustaf?


Kommentarer
Postat av: Linda

Du kunde gott få en julklapp för allt slit tycker jag! :)

2009-12-21 @ 22:23:28
URL: http://sassycoona.blogg.se/
Postat av: Faster

Va´? Har du STÖDHJUL på cykeln? Ha-ha-ha-ha-ha

2009-12-25 @ 22:29:55
Postat av: Niklas

Håna inte cykeln! Man fäller faktiskt upp stödhjulen när man väl börjar cykla...



Jag blev för övrigt utan julklappar även detta år. Vad gör jag för fel?

2009-12-27 @ 18:50:36
URL: http://outerheaven.blogg.se/
Postat av: Faster

Har du hört talas om Karl-Bertil Jonssons julafton? Det är så man får julklappar när man jobbar på posten.

2010-01-03 @ 16:29:44
Postat av: Niklas

Haha, det har jag sett, ja. Fast risken att åka dit och få sparken känns lite för stor för att jag ska våga chansa.

2010-01-04 @ 17:30:35
URL: http://outerheaven.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0