Brevbärare & vampyrer

Igår kväll startade det två nya tv-serier på SVT som jag hade tänkt försöka följa. Med tanke på mitt yrke som brevbärare så var det självskrivet att jag skulle kolla in Postadress Manchester (SVT2, 20:00, onsdagar), som följer sex stycken postiljoner på ett postkontor i, just det, Manchester. Serien har beskrivits som "en brittisk dramaserie om män, kärlek och lögner". Låter som vårt postkontor i Ulvsunda i ett nötskal!


Det hade utlovats att serien innehöll en rejäl dos brittisk diskbänksrealism och det lät ju sådär, men Postadress Manchester var en positiv överraskning. Möjligtvis är jag ju inte helt objektiv, för jag tyckte mycket av det roliga bestod i att se hur brittiska brevbärare arbetar. Det sköts t.ex. lite med gummisnoddar och man var oense om vilken radiokanal man skulle lyssna på, vilket känns fullt korrekt. Att nästan alla brevbärarna går till puben efter jobbet tillsammans känns däremot mer tveksamt. Mest noterbart var att det BARA var snubbar som jobbade på brevbärarkontoret, förutom i kafeterian där det (såklart) jobbade ett par tjejer. Nu råkar det visserligen vara så att det bara är manliga brevbärare i Ulvsunda också, men vi är något av ett undantag, på de flesta andra kontor är det ungefär 50/50.


Hursomhelst var det ett spännande första avsnitt och jag tänker definitivt se de resterande fem episoderna. Behöver jag nämna att Postadress Manchester var det hetaste samtalsämnet på jobbet idag?


En dryg timme senare var det dags för seriestarten av True Blood (SVT1, 21:00, onsdagar) som skapats av Alan Ball, mannen bakom Six Feet Under. Att döma av pilotavsnittet så håller inte denna vampyrserie lika höga klass som Six Feet Under, vilket delvis beror på ointressanta och ytliga karaktärer (och i vissa fall, som huvudpersonen Sookies bästa kompis Tara, riktigt irriterande) samt att nästan hela första episoden utspelades på en tråkig bar vilket inte kändes särskilt raffinerat. Den bonniga sydstatsdialekten som talas går säkert att stå ut med i längden, dock känns det bara konstigt att Sookie är en slags tankeläsare. Är det helt plötsligt ett avsnitt av Heroes vi tittar på?


Seriens massiva popularitet i USA (HBO:s största succé sedan Sopranos) gör dock att jag inte dömer ut True Blood riktigt ännu, det har ju hänt förut att serier har hämtat sig efter svaga inledningar. Och jag tänker tveklöst hänga med åtminstone till det fjärde avsnittet, då allas vår Alexander Skarsgård i rollen som vikingavampyren Eric Northman (Nordman?) gör entré.



Postadress Manchester - brittisk diskbänksrealism.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Svante tyckte att det var skitråkigt...

2009-08-28 @ 15:33:30
Postat av: Niklas

Haha, vad tyckte Billy?

2009-08-29 @ 01:23:45
URL: http://outerheaven.blogg.se/
Postat av: Sammy

Hehe du fastnar för brevbärare och vampyrer...om du ska se på en serie så är det Chuck som gäller..den har allt...fast inte några brevbärare än ;)

2009-09-02 @ 20:03:09
URL: http://funwithosced.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0