Avskedsmiddag

Idag åkte Tommy, Seolhee och Eun Seon tillbaka till Japan, och inget blir sig längre likt. Vi såg dock till att träffa dem alla i lördags kväll, då tjejerna lagade en riktig festmåltid åt oss hemma hos Peter. Tommy var på bröllop under en stor del av kvällen, så jag, Danny, Peter, Thomas och Fredrik fick använda våra språkliga kunskaper så gott det gick. Men koreanskorna visade sig ha snappat upp en del under tiden de varit här (fraser som "två tummar upp" användes bland annat) och Fredrik kan lite japanska efter all anime han sett genom åren, så det gick bra att mötas halvvägs.


Det var ingen vanlig måltid, utan tjejerna (som förberett maten ända sedan klockan tre på eftermiddagen) hade lagat till värsta buffén, nästan i paritet med den man kan äta på Bamboo Palace på Kungsgatan här i Stockholm. Det var glasnudlar, kimchi, pulgogi, kimpa, m.m. och det var helt makalöst gott. Starkt var det stundtals också, så några av oss blev röda i ansiktet och fick tårar i ögonen. Jag, som dessutom ofta blir rätt snorig av stark mat, höll såklart på att göra bort mig igen då jag tog lite hushållspapper för att torka mig om nosen. "Nej!" väste Fredrik. "Att snyta sig vid matbordet är bland det mest oartiga man kan göra i Japan!" När jag berättade detta för Linda så påpekade hon att det är väldigt oartigt att göra så i vilket land man än befinner sig. Låter rimligt. I vilket fall så fick jag springa ut på toaletten varje gång jag skulle snyta mig, och det blev några gånger.


Sedan spelade vi lite tv-spel, vilket är ett bra hjälpmedel när man inte kan prata så mycket med varandra. Mycket Rock Band blev det givetvis, men även nya Wii Sports Resort gick varmt. Särskilt pingisen var sjukt kul! Någon gång under kvällen anslöt Tommy också. Han introducerade en japansk dricklek som gick ut på att alla satt runt bordet och beroende på om man höll upp en eller noll tummar så fick man dricka ur ett glas som stod mitt på bordet. Tänker inte gå in mer på hur reglerna gick till, det viktigaste var att glaset var fyllt med all möjlig dricka beroende på vem som bestämde: whiskey, öl, äppelvin, cider, Foot Of Africa-vin, etc. Det kunde bli riktigt vidriga cocktails, men det var bara att se glad ut och dricka. Nu i efterhand så ser jag ju det ohygieniska (så här i influensatider) i att alla åtta drack ur samma glas, och kanske kan det vara en bidragande orsak till att jag dagen därpå kände mig lite krasslig och nu är hemma från jobbet på grund av en rejäl förkylning. Men det är smällar man får ta.


Den dråpligaste under kvällen var när Fredrik försvann en längre tid någon gång fram på småtimmarna, utan att någon egentligen la märke till det. Jag var rädd att han hade smitit hem utan att säga hej då, men så var inte fallet, visade det sig. Snart plingade det nämligen till i Peters mobiltelefon. Sms:et, som kom från badrummet, löd: "Haha... toapappret är slut."


Det blev en lång kväll, koreanskorna somnade i soffan medan jag och Peter spelade pingis. Jag skulle ha kunnat fortsätta lira i flera timmar, om inte Peter undrat om jag ville testa solosporten bågskytte istället, vilket var ett lite artigare sätt att säga att "nu får du fan spela själv." Klockan sex på morgonen gick vi hem, och det var lite vemodigt att säga adjö till Tommy och tjejerna. Men det ska inte dröja alltför länge innan vi ses nästa gång, och då blir det förhoppningsvis i Tokyo.



Eun Seon och Seolhee lagar till festmåltiden.


Danny Star var på plats. Men hade ni förväntat er något annat?


Buffén. Min favorit var rätten längst ner, kimpa. Tydligen en koreansk variant av sushi.


"För sista gången Peter, kliv ner från sängen!"


Jag kan tänka mig att det är rätt oartigt att ta bilder när folk har munnen full med mat också.


Wii Sports Resort. Daniel var "the bad guy" som alla ville slå.


The Don och Fredriko, mannen med det imponerande hårsvallet.


Tommy kom sent och gick direkt till Peters DVD-samling för att inspektera. Här med filmen "Dumplings".


Rock Band. Eun Seon frågade varför jag var så duktig på gitarr, men sög så mycket på att spela trummor. Inte vet jag!


Tjejerna sa att av alla de träffat på sin Sverige-resa så var vi dem de tyckte bäst om. Gulligt!


Fredrik tog till sig av berömmet.


Naw, dags att gå hem och lägga sig? <3

Kommentarer
Postat av: Linda

Kimpap, inte Kimpa. Haha!

2009-08-18 @ 23:35:43
URL: http://sassycoona.blogg.se/
Postat av: anonym

inget mer snytande när jag sitter vid bordet, förstått?

2009-08-20 @ 12:40:59
Postat av: Niklas

Är det du, Toddy?!

2009-08-21 @ 19:55:29
URL: http://outerheaven.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0