Uppläxad av KTH-student

I fredags när jag anlände till ett flerfamiljehus på min brevbärarrunda satt det en lapp på postboxen. I grund och botten handlar det om att jag har delat ut ett paket som han som sedan skrev lappen, vi kan kalla honom David, inte lyckades få ut. Dessutom var paketet till tjejen som bodde där tidigare (men som enligt våra uppgifter flyttat tillbaka efter att hennes tillfälliga eftersändning gått ut) och inte till David, som måste ha haft ett par svettiga minuter när han försökte få ut paketet (jag småmyser när jag ser bilden framför mig). Istället för att ringa oss på Posten och be om hjälp så författade David istället det här brevet, som jag nu publicerar i sin helhet, med fingrerade namn.

"Käre brevbärare!

Det är uppenbarligen så att du delar ut brev, och inte pluggar på KTH. Ditt minne är ju i och för sig i särklass för du verkar hålla koll på att SMKH:s namn en gång satt på den här brevlådan. Nu har hon dock inte bott här de senaste sex månaderna och hennes namn har varit borta från brevlådan de senaste tre, (jag är medveten om att ratsit.se säger att hon bor här, men det har egentligen inte med Posten AB:s utdelning att göra). Nu har jag själv inte den vildaste aning om vart hon har tagit vägen, men inte fan är det hit.

Det att S:s post hamnar i den här brevlådan som saknar hennes namn är dock inte mitt största problem. Problemet är hur du lyckades få in det där stora paketet hon fick i tisdags i brevlådan. Nu har jag i och för sig listat ut hur du gjorde, men inte riktigt förstått hur du hade tänkt dig att jag skulle få ut det. Paketet var tjockare än luckan. Nu försökte jag dissekera försändelsen och köra någon typ av skeppet-i-flaskan för att förhoppningsvis kunna smuggla ut den i delar, tyvärr är vad-det-nu-är-för-skål lite för bred för att kunna få ut hel.

Låt oss sluta ett avtal. Om du hjälper mig och plockar ut skålenur min brevlåda och ställer den här ovanpå, så kan jag ta hand om den, så får du i gengäld fortsätta dumpa hennes brev här bakom.

Deal?

David, Teknisk Fysiker KTH
Nationalekonom SU

PS. Nu spelar det ingen roll vad som händer med breven adresserade till henne, men du får allt ta och låsa upp låset här till vänster och plocka ut skålen ända, och försök se till så det du stoppar in går att ta ut sedan. Annars försvinner mycket av meningen med att få post. Det vore tråkigt."

There you have it. Det absolut roligaste med brevet är inte att killen tog sig tiden att, i sitt säkerligen späckade skolschema, författa en halv uppsats om en sådan småsak, utan att han skriver sina titlar bredvid sitt namn. Som om det hade något med saken att göra. Men okej, om det är det de lär ut på KTH så måste det vara the way to do it.

Nu låter det kanske som att jag är arg över detta (det är jag inte, kanske lite irriterad dock, haha) men egentligen var ju brevet i all sin sarkastiska ton ganska kul, och det förgyllde helt klart den arbetsdagen. Jag funderar på att sätta upp brevet i vårt lunchrum så att de andra brevbärarna kan läsa det, ungefär som när en fotbollstränare saxar ut något hånfullt citat från en motspelare och sätter upp det i omklädningsrummet, som tändvätska åt sitt lag. Kanske kan det här brevet svetsa oss samman som grupp?

Niklas Lundqvist
Mediakommunikationsvetare, Södertörn


Kommentarer
Postat av: Johan Köhn

Haha, härlig läsning! Kanske något för David Batras eventuella uppföljare på boken "Den som inte tar bort luddet ska dö". Och givetvis ska lappen sättas upp i ert lunchrum.

2008-09-16 @ 23:23:41
Postat av: Niklas

Den boken har jag inte hört talas om, men jag får allt ta och kolla upp detta, Johan. Lappen sattes upp i lunchrummet idag.

2008-09-18 @ 15:47:57
URL: http://outerheaven.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0