Back In Time Live

I lördags iklädde jag mig för första gången på länge rollen som "Spelmusikrecensent" (en titel jag fick av SVT-programmet Musikministeriet) då jag tillsammans med Johan Köhn gick på Back In Time Live, som hölls på Kolingsborg vid Slussen. Jag bevakade tillställningen, där lite olika artister framför remixad Commodore 64-musik, åt Spelmusik.net medan The Köhnmeister var där för den ledande svenska speltidningen Levels räkning.

Till att börja med konstaterar jag som vanligt att det är helt omöjligt för noviser att navigera genom Slussens oändliga tunnlar utan att gå vilse och hamna i någon skum, mörk återvändsgränd. Likadant var det när jag skulle till Debaser för första gången, och likadant blev det nu när det var Kolingsborg som gällde. Bygg om skiten någon gång, tack! Jag var annars lite nervös inför evenemanget, då holländaren Reyn Ouwehand skulle medverka. Jag gav nämligen en av hans skivor dålig kritik för ett par år sedan, kanske han var ute efter hämnd nu? (Skämt åsido, jag var inte orolig, han har givetvis ingen aning om vem jag är.)

Reyn visade sig vara den enda riktiga stjärnan på plats, hans soloframträdande var strålande och dessutom gjorde han och hans rockband ett bra gig lite senare på kvällen. Däremellan gjorde den skumme DJ:n Disco Danceaway något slags uppträdande med två tjocka gubbdansare i peruker, innan den något mer seriöse Jeroen Tel fick dansgolvet att koka som siste artist någon gång in på småtimmarna.

Det var ett riktigt trevligt event, om än lite segt mot slutet då jag hade jävligt ont i fötterna. Fick exempelvis chansen att prata ingående med producenten av skivserien Immortal, tysken Jan Zottmann. Vi diskuterade både gamla och nya projekt, och jag erbjöd mig att bjuda på en öl som tack för alla skivor han skickat till mig genom åren. Den ölen glömde jag sedan bort att köpa, vilket var dåligt gjort av mig.

Ett längre reportage kommer på Spelmusik.net snart. Så länge får ni hålla till godo med de här bilderna. Ska nog ta och lägga upp en video på dansgubbarna lite senare idag också.


Kolingsborg är både discotek och festlokal. Man tackar.


Vy från balkongen medan de soundcheckade.


Johan kollade så att allt gick rätt till.


Star Wars-skaparen George Lucas dök oväntat upp.


Spelhörnan.


Vi fick pizza och läsk för våra insatser.


Baren i The Shining. Var höll Jack hus?


En objuden gäst dök upp.


Vid 19-tiden fylldes stället med 30-plussare och ölmagar.


Disco Danceaway, en lite oseriös DJ...


...vars dansare var den stora behållningen.


Jag förundrades över uppträdandet.


Jag muckar gräl med Immortal-producenten Jan Zottman. Johan hejar på.


George Lucas var egentligen C64-kompositören Fred Gray, som här spelar paradnumret "Mutants" med sitt band.


Alex (Jans flickvän), Fred Gray och Jan Zottmann himself.


Dags att lämna Kulingsborg för den här gången. Påminner inte det här om filmen "G"? *ryser*

Kommentarer
Postat av: Linnea

Jag hoppas du är medveten om att det är samma klubb som i filmen? :O

2008-09-20 @ 14:08:59
URL: http://artbox.devote.se
Postat av: Niklas

Gud, nu faller ju bitarna på plats! "Mot replokalen!"

2008-09-20 @ 14:39:07
URL: http://outerheaven.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0