TV-kväll i fredags

Nio fredagar av tio är jag inte hemma om kvällarna, och därmed missar jag alla höjdarprogram som SVT, TV4 m.fl. förgyller svenska folkets start på helgen med. När jag igår fick ledigt från repningen med bandet så beslutade jag mig istället för att bli tv-kritiker för en kväll. Sanningen är den att jag nästan bara tittar på tv när det är fotboll igång och när Filip & Fredrik syns i rutan. Nåväl, fredagens tv-tablå såg inte särskilt imponerande ut på pappret, men jag beslutade mig för att ge det hela en chans och se hur länge jag kunde hålla mig vaken.

Jag började med att se reprisen av Färjan (Kanal 5, 19.00), mest för att gubbarna på jobbet pratar om att det är så bra hela tiden. Vi får inblick i hur medarbetarna på båten Cinderella har det, och vilka problem de ställs inför dagligen. Yeah, men det ända man vill se är ju i princip fylleskandalerna och gästerna som inte kan uppföra sig på ett eller annat sätt. Jag borde inte gilla det, men jag ser faktiskt hela programmet, trots att det är en hel timme långt. How very strange! Undrar förresten om brorsan (som av en händelse var på kryssning samtidigt som programmet sändes) slängts i fyllecell någon gång...?

Sedan tar årets Idol (TV4, 20.00) vid, som ju av en händelse var på tapeten i mitt förra inlägg. Kontorets Idol-fantast Kamel har bestämt hävdat att det inte finns några bra idoler det här året, och inget jag får se ikväll säger emot det påståeendet. Det hela inleder med att alla idolerna tillsammans sjunger Backstreet Boys kanonlåt "Larger Than Life" på ett kalkonmässigt sätt, sedan är det dags för idolerna att ta ton på varsitt håll. Den här ynglingen Johan Palm, ska han vara bra på något sätt? Förra veckan slaktade han Coldplays "Viva La Vida", och även om kvällens tolkning av Suedes "The Beautiful Ones" inte låter lika illa så är det kort sagt gräsligt att höra. Även den andra killen som ska vara så bra (Lars?) var ju sjukt dålig i sin tolkning av U2:s "One". Lägg till en jury som verkar tycka nästan allt är jättebra och en självgod Peter Jihde så har jag inget val än att byta kanal till SVT efter en timme. 

Robin Paulson har säsongspremiär för sin talkshow Robins (SVT, 21.00) ikväll. Den unge komikern har i medierna kallats Sveriges svar på David Letterman. Snarare Sveriges svar på Brendan Frasier i "Mumien"-filmerna, säger jag. Närå, han är ganska kul ändå, och det var lite coolt att Dolph Lundgren var där. Själv satt jag mest  och smålog åt episoden som vår trummis Robin Idman var med om på planet hem från Italien i somras, då Dolph hade satt sig på hans plats. Dolph frågade om han fick sitta vid gången, men Robin sa nej och Dolph fick flytta på sig. Hahaha! Lustigt nog spelar Dolph en trummis som måste slåss mot skurkar i sin senaste film, vilket sammanträffande.

När klockan slagit 21:30 får det vara nog med tv-program, och jag väljer att börja titta lite på Kanal 5-filmen Freaky Friday, där Lindsay Lohan spelar en stökig tonåring som lyssnar på Hives och spelar dålig rockmusik. Byter efter första reklambreaket till SVT som visar The Wedding Crashers, som jag visserligen redan sett, men den är ju så kul så jag tittar vidare tills jag somnar efter en dryg timme. En lyckad kväll är till ända!

Denna lördagkväll kommer också att spenderas hemma. Jag ser att tv-tablån frestar med godbitar som Stjärnor På Is, Dansbandskampen, Musikmaskinen, med flera. Kommer jag ikläda mig rollen som tv-kritiker ikväll igen? Eeeeeh, nej tack, skulle inte tro det.


Lindsay Lohan - ganska söt ändå...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0