Schlagerfiaskot - vad gick fel?

Man lär sig visst aldrig. Precis som ifjol när The Ark tävlade trodde jag att Sverige skulle vara med och slåss om topplaceringarna i ESC. Men det är bara att inse att hyfsat traditionell schlager inte står lika högt i kurs ute i Europa som här hemma, och kanske är det dags hitta på något helt nytt till nästa år? Kanske ska man våga tänka ett steg till för att få fram något som är mer internationellt gångbart? Norges eleganta Amy Winehouse-soul låg bevisligen helt rätt i tiden och belönades därefter med en välförtjänt hög placering, till exempel.


Här är facit för de tio främsta länderna:


1. Ryssland

2. Ukraina

3. Grekland

4. Armenien

5. Norge

6. Serbien

7. Turkiet

8. Azerbaijan

9. Israel

10. Bosnien-Hercegovina


Uppmärksamma läsare konstaterar att jag prickade in åtta länder rätt bland de tio högsta placeringarna, vilket för övrigt räckte till en andraplats i den interna vadslagningen hemma hos mig. Det stör mig något oerhört att jag inte vågade tro på den turkiska rockgruppen som jag gillade så mycket, och istället lät mig svepas med av de svenska (och även utländska) medierna som hävdade att Charlotte Perrelli låg bra till för segern. Men nästa år ska jag inte gå på den minan igen, var så säker.



                                                             Vad gick snett, Charlotte?


Jag har som jag nämnt nedan ganska svårt för Rysslands Justin Timberlake-wannabe Dima Belan, och hade hellre sett att till exempel Ukraina, Armenien, Serbien eller Grekland tagit hem spelet. Å andra sidan kan jag tycka att det är roligt att hårdsatsande Ryssland, som varit nära att vinna så många gånger men aldrig lyckats äntligen vann, och det lär bli en storslagen show i Moskva nästa år.


Och jämför man Rysslands bidrag med låtar som Danmarks, Georgiens eller Lettlands så är det bara att konstatera att det kunde ha varit betydligt värre. Allra sämst var kanske den tyska tjejgruppen No Angels som inte träffade en ton rätt, och jag är ganska belåten med att ha förutspått att de skulle sluta sist.


Roligast var Björn Gustavsson, som vanligt i dessa sammanhang.  


Kan passa på att nämna att min pappa känner Bobby Ljunggren, den ena av låtskrivarna till Perrellis "Hero", och han brukar alltid skicka grattis-sms till Bobby när denne firar triumfer på hemmaplan. Igår kväll när det såg som mörkast ut så skämtade vi om att pappa istället skulle skicka ett sms i stil med "Vad fan har du gjort, Bobby...?". Fast vi lät bli det, det känns som att förlusten var bitter nog. Men det är bara att ta nya tag nästa år, och Bobby är säkert redan igång och skriver nya låtar.


Kommentarer
Postat av: Evelina

Så tråkigt att det inte gick bättre för Sverige - vi hade ju en bra låt :)

2008-05-26 @ 06:28:06
URL: http://evvvelina.blogg.se
Postat av: Linda

Ja, vad gick snett... Vi kanske borde skicka nån vettigare låt som inte låter som alla andra av våra bidrag gjort de senaste 10 åren. När t.o.m. våra grannar i Norden tröttnat på oss är det dags att tänka om. ;)

2008-05-26 @ 11:50:37
URL: http://sassycoona.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0