Eurovision Song Contest 2008

Om en dryg halvtimme är det dags för final i årets ESC, musiktävlingen som jag alltid följer varje år, trots att mina tuffa kompisar hånar mig för det. Här bjussar jag på lite korta kommentarer om bidragen jag gillar bäst och de jag inte gillar alls.

Bidrag jag gillar:


TURKIET

Mor Ve Ötesi - Deli


En av mina stora favoriter! Bästa rocklåten i tävlingen på evigheter, och att den sjungs på turkiska gör den bara ännu starkare. Om någon vet var man kan få tag i deras skivor så är det bara att höra av sig.


SVERIGE

Charlotte Perrelli - Hero


Favorittippad, men jag törs inte hoppas på att Hero ska nå ända fram. Perrelli är säkerheten själv, visuellt sett är hennes show kanske kvällens snyggaste, låten är jättebra - men i slutändan lutar det ändå åt att någon yngre och hungrigare artist (typ Ani Lorak) tar fler poäng.  


UKRAINA

Ani Lorak - Shady Lady


Modernt dansnummer som jag inte har något emot som slutsegrare. Otroligt snyggt genomfört i alla avseenden, och den här låten är till och med vassare än den som Ruslana vann för Ukraina med för ett par år sedan. Att svenska delegationen gnäller på att hon kopierar Perrelli känns för övrigt mest fånigt, till exempel hade hon ju sin omtalade silverklänning redan i låtens video.


FRANKRIKE

Sébastien Tellier - Divine


Väldigt medryckande nummer med internationell prägel, och jag älskar att det låter så otroligt franskt, typ Daft Punk och Air. I slutändan dock lite för konstig för att det ska räcka till en topplacering, tror jag.


SERBIEN

Jelena Tomasevic - Oro


Lite förutsägbart att regerande mästarna kommer med ytterligare en ballad, men det går knappast att klaga på kvaliteten, det här ju till och med ännu bättre än fjolårets vinnarlåt. Hög rysningsfaktor!


Bidrag jag ogillar:


TYSKLAND

No Angels - Disappear


Denna tyska supergrupp sjunger inte som änglar precis, detta är snarare en uppvisning i falsksång utan dess like. Riktigt seg låt, dessutom. Upplagt för en ny bottenplacering för denna före detta stora schlagernation?


FINLAND

Teräsbetoni - Missä Miehet Ratsastaa


Det sista jag vill göra är att reta upp alla mina finska vänner därute, men tyvärr, Finlands bidrag är inte bra i år. I synnerhet inte om man ställer det mot Lordis suveräna monsterrock som vann hela tävlingen för två år sedan. Kul att de sjunger på finska, men som helhet känns detta mest som ett sämre Manowar (och jag gillar inte ens Manowar).


LETTLAND

Pirates Of The Sea - Wolves Of The Sea


Att det är svenska låtskrivare som ligger bakom dessa otroligt töntiga piraters sunkiga låt får en onekligen att skämmas. Till och med uslare än den tredje Pirates Of The Carribean-filmen, faktiskt.


DANMARK

Simon Matthew - All Night Long


Det här gillar jag inte alls. Tjatigt och tramsigt, detta är ett av Danmarks sämre bidrag på sistone och jag tvivlar på att det blir en topp 10-placering. Att den ens gick till final får anses vara en mindre skräll.


RYSSLAND

Dima Bilan - Believe


Ryssland hårdsatsar på att ro hem ESC i år, förutom att creddiga Timbaland varit inblandad i produktionen så släpar man av okänd anledning upp konståkningsesset Jevgenij Plusjenko på scenen. Inget fel i det i sig, men låten är en trist historia och den självgode Dima Bilan sjunger risigt. Blir dock hyperfarlig, mycket tack vare ett bra startnummer.


Kommentarer
Postat av: susanna

Armenien ska vinna :)

2008-05-24 @ 20:31:31
URL: http://laureate.blogg.se
Postat av: Evelina

I min blogg har jag skrivit mina favoriter. Ukrainas gillade jag inte, den låter för "porrig" :p

2008-05-24 @ 20:35:12
URL: http://evvvelina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0