Utflykt till Skansen

På sistone har jag fått en del kritik från min flickvän för att jag inte hittar på tillräckligt mycket roliga saker att göra tillsammans med henne. Tydligen räknas inte att sitta med när jag tittar på fotbolls-EM som god underhållning, därför beslutade jag att bjuda henne på en utflykt till Skansen idag, när det var hyfsat väder och allt. Senast jag var där var på Nyårsafton för ett och ett halvt år sedan, då jag, Daniel och Busbröderna sprang omkring likt några borttappade själar i jakt på en bra plats att fira in tolvslaget på. Idag var det lite lugnare, om man säger så. Ingen allsång (skönt) och lagom mycket folk och ungar. Såg en hel del bra grejer, så jag beslöt att rangordna de häftigaste djuren.

Plats 1: Järven

Den här lille krabaten har alltid varit något skygg av sig när jag varit på Skansen tidigare, därför var det en fröjd att äntligen se vad den var kapabel till. Bland annat sprang den runt hela inhägnaden innan den hoppade ner i vattnet och började plaska frenetiskt i flera minuter, tills vi inte orkade titta mer och var tvungna att gå vidare. Järven är ju sitt gulliga utseende till trots ganska ilsken och lite farlig av sig, de vassa klorna är inte att leka med. En kul parentes är att Hugh Jackman spelade en järv i X-men-trilogin.

Wolverine?

Den här bilden knäppte jag. Hade nästan platsat i National Geographic, eller?

Plats 2: Gråsälarna

Har alltid hört till favoriterna, det blir liksom sällan tråkigt i sällskap med dem. Om någon av dem är trött och känner för att ta det lugnt så finns det alltid någon annan som kan kliva fram i rampljuset. Idag var det extra roligt eftersom jag blev lite nerstänkt av en säl, och alla barnfamiljer runt omkring fick sig ett gott skratt.

En gråsäl som ligger och skrattar åt sina egna skämt.

Ständigt på jakt efter nya upptåg.

Plats 3: Lemurerna

Visste ni att lemurerna bara finns i vilt tillstånd på Madagaskar? På Tropikariet på Skansen kan man vandra fritt inne i lemurernas bur, vilket är en svårslagen känsla. Kul att titta på när de äter och tvättar sig. Ett extra plus för de pyttesmå rackarna som åker snålskjuts på sina äldre vänner (familjemedlemmar?).

Gruppkram.


Snålskjuts.

Plats 47: Berguven

Hade hoppats att berguven skulle förvandla sig till Killer Bob i Twin Peaks eller något, men allt som hände var att det uttråkade uggledjuret gav oss onda ögat.

The owls are not what they seem...

Det var hursomhelst ett uppfriskande besök på Skansen, synd att man sällan går dit. Nu är jag redo för Kolmården.


Fick nostalgiska Thailand-vibbar av att vandra i den tropiska skogen.

Kommentarer
Postat av: Linda

Fråga svärfar Dick ang Kolmården. Han gör allt för sin käre svärson. Den gamle sjöbjörnen... :P

2008-06-16 @ 19:50:48
URL: http://sassycoona.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0