Recension: The Mist

Det första man tänker på när man ser skräckfilmen The Mist är hur slående lik den är Silent Hill-filmen som kom för två år sedan, på flera punkter. Den mest självklara liknelsen är den tjocka dimman som spelar en viktig roll, en dimma som döljer diverse skräckinjagande överraskningar i både The Mist och Silent Hill. Temat religion och hur tron på Gud kan spåra ur totalt är också en viktig byggsten som filmerna delar. Lite kul också att skådespelerskan Laurie Holden har en stor roll i båda filmerna. Dock bör det nämnas att The Mist baseras på en Stephen King-novell som kom redan 1980, så om det är några som har rippat så är det männen bakom Silent Hill-spelserien, som den filmen baseras på.

The Mist

Silent Hill

Och förresten så stannar liknelserna precis där. Den mest fundamentala skillnaden är att The Mist är en riktigt bra och spännande film. Även om det finns scener som innehåller en hel del blod, slem och äckel så är detta inte främst en monsterfilm, utan i grunden snarare ett psykologiskt drama med flera fina skådespelarprestationer. Men så är det också regissören Frank Darabont (Nyckeln Till Frihet, Den Gröna Milen) som håller i trådarna.

Det enda som stör är en del tveksam design på några av monstrerna, plus att vissa av specialeffekterna ser lite undermåliga ut. Och kanske hade filmen, som är drygt två timmar lång, tjänat på att klippas ner en aning för att få upp tempot. Men i övrigt är det här den bästa rysaren jag sett på mycket länge, med en skönt apokalyptisk stämning, flera nagelbitarscener och med ett slut som man garanterat aldrig glömmer.

Betyg:     av 5