Grekland vs Sverige - eftersnack

Det såg länge ut att bli en mållös öppningsmatch för Sveriges del, sen spräckte Zlatan sin måltorka i landslaget med en redan klassisk fullträff. Min lagledare Post-Linus hade tydligen utlovat tårta på jobbet imorrn om "Ibra" gjorde mål (undrar om högsta chefen godkänt det?) så det var nog flera postisar på vår arbetsplats som var extra nöjda med den struten. Själv har jag semester och missar därmed tårtan, men det kan jag helt klart leva med en kväll som denna.

Det var väl inte EM:s mest spektakulära match hittills direkt; Sverige mötte ett blekt Grekland vars taktik verkar gå ut på att tråka ihjäl motståndarna med sina sidledspassningar i backlinjen, och jag har svårt att tänka mig att särskilt många fotbollsfans tänker punktmarkera deras kommande matcher efter den här uppvisningen. Kändes som de mest försökte få till fasta situationer, och jag är lite besviken på domaren som delade ut lite väl många billiga frisparkar åt grekerna.

Många var vi som svor åt Lagerbäcks laguttagning, men med facit i hand var det inte helt fel att ta med till exempel Daniel Andersson som defensiv mittfältare. Denne skötte sig mestadels utmärkt, förutom precis mot slutet då han drällde med bollen i eget straffområde (sånt kanske funkar i Malmö FF, men knappast i ett EM) och släppte till en farlighet. Däremot förstår jag inte uttagningen av gamlingen Niclas Alexandersson, som ju egentligen är mittfältare, när vi har Fredrik Stoor som är en naturlig högerback. Alex såg inte ut att hänga med i svängarna alla gånger (hur kommer det då gå mot spelare som Villa och Torres på lördag?) och hans idiotpassning vid ställningen 0-0 kunde ha kostat segern. In med Stoor från start i nästa match, tack. Och även Sebastian Larsson, som nu känns given då Chippen tyvärr ser ut att missa resten av turneringen.

En perfekt start på EM för Sverige, vi slår regerande mästarna och det ser lovande ut inför resten av turneringen.

Nu ska jag spela GTA4. Godkväll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0