Recension: Kent på Zinkensdamm

Kent

Plats & datum: Zinkensdamm, 28/6

Bäst: Övergången från Om Du Var Här till Dom Andra.
Sämst: Lite trevande inledningsvis.

När jag, Linda, Andreas och morsan anlände till ett välfyllt Zinkensdamm hade Thåström redan avverkat större delen av sitt uppvärmningsgig. Det roliga är att jag såg Thåström spela tillsammans med Kent redan för ett flertal år sedan under Kalasturnén, men den här gången kör han sina låtar i avskalade versioner. Denne Thåström har aldrig varit någon stor favorit hos mig, och jag brukar mest bli irriterad när Rockklassiker envisas med att köra samma gamla Ebba Grön-dängor om och om igen. Nu hann vi bara se de fem sista låtarna, vilket inkluderade fina balladen Fan Fan Fan och en suggestiv version av Du Ska Va President, men om jag hade sett spelningen i sin helhet misstänker jag att det hade blivit för segt och lågmält för min smak.

Smått bekymrade miner innan Kent äntligen gick på scenen.

När jag såg Kent i Göteborg i höstas byggdes setlisten kring det då relativt nya albumet Tillbaka Till Samtiden, men under den här sommarturnén har bandet vågat plocka in ett gäng sällan spelade klassiker (som Blåjeans) och oväntade låtval (som b-sidan Kallt Kaffe) för att röra om i grytan. En delvis omarrangerad Stenbrott inleder övertygande, sedan känns det dock lite trevande, och att Jocke Berg glömmer bort vissa textrader till Max 500 ger obehagliga Hultsfred 2006-vibbar. Men Kent har alltid varit slow starters, och när singelbomben Ingenting väl gör entré finns det ingenting (ha!) som stoppar Eskilstuna-kvartetten från ännu en säker succé.

Innan konserten lyssnade jag på Tillbaka Till Samtiden för första gången på ett par månader, och jag konstaterar att den håller hur bra som helst. Definitivt ett av 2000-talets riktigt stora verk, om ni frågar mig. Nu saknas ett par favoriter från den skivan, och nerven från Göteborgsspelningen i höstas vill kanske inte riktigt infinna sig, men det saknas verkligen inte bra låtar. Favoriten Vy Från Ett Luftslott framförs i den Daft Punk-aktiga discoremixen (med nya videon på bildskärmen bakom) och cyberversionen av Om Du Var Här som sömlöst övergår till en euforisk Dom Andra är hela konsertens höjdpunkt. Ett kvitto på att Kent är modiga, och att det lönar sig att våga pilla lite med klassikerna.

Kent vågar även hoppa över till synes självklara låtar. Musik Non Stop kan jag överleva utan, dock är det aldrig någonsin okej att inte spela VinterNoll2. Plåster på såren dyker upp under konsertens extranummer och den helt nyskrivna låten Håll Ditt Huvud Högt, som visar enorm potential. "Den kanske kan bli något, med lite hårt arbete", skojar Jocke Berg när publikens jubel tystnat efter att låten spelats klart. För min del får de gärna ändra så lite som möjligt. När sedan allsångsfavoriten Mannen I Den Vita Hatten sätter punkt med ett enormt konfettiregn är det omöjligt att känna sig besviken.

Betyg:     av 5

Låtlistan:

1. Stenbrott