Level 28

Senaste numret av mitt favoritmagasin damp ned i brevlådan häromdagen. Level 28 verkar vara ett riktigt bra nummer, särskilt för att komma mitt i sommaren under den ökända speltorkan. Bland annat lockar en rejäl artikel om Resident Evil 5, och min polare Johan Köhn har knåpat ihop en kul text där han jämför hårdrocksbandet Segarocks med Deep Purple.

Men intressant är ändå, som så ofta med Level, retrosektionen som denna månad ståtar med en lång hyllning till konsolen Super Nintendo Entertainment System, eller SNES som den också kallas. Har bara hunnit läsa litegrann, men då det är Tobias Bjarneby som ligger bakom texten så betyder det per automatik att det rör sig om hög kvalitet. Artikeln fick mig att nostalgiskt drömma tillbaka till vad som förmodligen är min favoritkonsol genom tiderna, för även om första Playstation har en drös med klassiska spel jag älskar så är det något speciellt med SNES som gör den oslagbar. Jag menar, hur skulle man kunna argumentera mot en konsol som har titlar som Super Mario World, Chrono Trigger, Rock n' Roll Racing, The Legend Of Zelda: A Link To The Past, Harvest Moon, Final Fantasy VI, Street Fighter II, Donkey Kong Country-trilogin m.fl på sitt samvete?

Men precis som till alla konsoler så dök det upp en hel del skräpspel till SNES också. Vår snälla pappa hade förmånen att genom sitt jobb kunna byta till sig spel mot skivor, så ibland överraskade han oss genom att komma hem med nya SNES-spel. Så även när han kom hem med spel som Jack Nicklaus Golf, Captain America and the Avengers eller Home Alone 2: Lost in New York (som jag aldrig klarade första banan på) var det bara att vara tacksam, även om man visste att det skulle dröja kanske flera månader innan man fick något nytt spel. På den här tiden hade man nämligen inte råd att köpa hur många spel för 699 kr styck som man ville, vilket är förklaringen till att jag inte har spelat en megaklassiker som Super Metroid, till exempel. Men på ett sätt var det roligare då, det var en del av charmen att man inte hade råd med allt, utan man fick prioritera och låna av kompisar. Det här var nämligen på stenåldern, innan piratkopior och chippade konsoler blev på modet.

Nya Level. Köp om ni inte redan har gjort det.


SNES - en odödlig spelkonsol. (Även om just mitt exemplar har gått sönder.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0