En Risk-fylld helg

I helgen hade vi besök av vår kusin Oscar, vilket i vanlig ordning betyder en hel del whiskey och en massa brädspel! Läs vidare på egen risk (...) om ni vill veta mera.

Det har blivit något av en tradition att vi spelar ett parti Risk (brädspelet där du ska ta över världen genom att slå ut dina motståndare eller erövra tillräckligt med världsdelar) när vi ses, men nu överraskade Oscar oss alla genom att ta med sig Transformers-Risk, som han köpt billigt på BR Leksaker. I grund och botten är det en spin-off på vanliga Risk, med ny spelplan, nya trupper och en del nya regler. Tyvärr saknar Transformers-Risk totalt charmen som genomsyrar originalet och Sagan Om Ringen-Risk (en annan spin-off).

Skälen är många, kanske främst för att Transformers-universumet är en ganska ospännande plats att slåss om. Zonerna man kämpar i har intetsägande namn som Hydrax och Avfyrningsrampen (?), och att robotorna kan förvandla sig känns som en malplacerad gimmick. Konceptet är fortfarande för bra för att misslyckas helt, och i jämförelse med Transformers-långfilmen är brädspelet helt okej. Men när vi spelade vanliga Risk dagen därpå (ett parti som jag vann, vill jag bara påpeka) så märks det vilken enorm skillnad det är mellan originalet och kopian.

Trots besvikelsen över Transformers-Risk så kan jag inte låta bli att undra över hur de andra Risk-varianterna är. Bland annat finns det två Risk-spel med Star Wars-tema (måste bara vara bra) och ett yngre alternativ i Narnia-Risk (låter riktigt dåligt), men kanske kan man göra fler varianter? Vad sägs om till exempel ett Pirates of the Carribean-Risk, som är mer vattenbaserat och med karaktärer som Jack Sparrow som hjältar? Bara ett förslag från min sida, om ni har några bättre, fram med dem!


Linus och Oscar ser över sina trupper.


Barricade kan förvandla sig till en polisbil.


Så här ser spelplanen ut.


Linda gillar inte Transformers så värst mycket.


Killen till vänster har druckit för mycket whiskey.


Oscar vann hela rasket. Men så är det också hans spel.

Kommentarer
Postat av: Linda

Nae, Transformers var inget för mig. Inte ens när jag var liten. Föredrar Turtles! Skaffa ett Turtles-Risk så är jag med och spelar nästa gång. :P

2008-07-23 @ 11:10:56
URL: http://sassycoona.blogg.se/
Postat av: Niklas

Alla gillar vi ju Turtles, men jag tvivlar på att det skulle fungera som Risk-brädspel. Dels finns det inga stora arméer att tala om i Turtles-serierna (med undantag för Shredders klumpiga fotsoldater) och inga originella platser att slåss om heller. Att strida om olika kloakdistrikt skulle nog bli både tråkigt och snuskigt i längden.

2008-07-29 @ 16:23:01
URL: http://outerheaven.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0