Snorrevägen

De flesta vägar heter rätt tråkiga saker, som typ Aprikosgatan eller Vindruvsbacken. Ibland så dyker det dock upp lite tuffare namn, som Meteorvägen eller Satellitvägen. Sen har vi de lite skämtsamma och barnsliga namnen. I Bromma finns det en gata med det lite lustiga namnet Snorrevägen. "Höhö, Snorrevägen, där skulle man bo, va?" sa en av gubbarna på jobbet en dag och armbågade mig lite lätt i sidan. "Haha, nja, det vet jag inte" sa jag utan att riktigt förstå vad han menade med det.

Snorrevägen är med högsta sannolikhet uppkallad efter den isländske författaren Snorri Sturlasson. Inget fel med det i sig, men jag kan ändå se en hel del problem med att bo på en gata med det namnet. Som i den berömde Hassan-sketchen då Erik Haag säger att han bor på Pillesnoppvägen i Ballefjongberga ("det är ett gammalt Vikinganamn!") och killen han ringer till tror att Haag driver med honom (vilket han visserligen gör).

Betänk att du är på krogen och försöker få till det med någon brud. När hon frågar var du bor så flåsar du "Snorrevägen" i hennes öra, vilket med lite tur kan betyda hemgång tillsammans, men förmodligen snarare slutar med en ordentligt örfil.

Kommentarer
Postat av: Maria

Min mor önskade ofta att vi bodde på gatan bredvid för den hade rymdnamn. Men nu bor hon ju på en gata nära dig och Linda.

2008-12-08 @ 00:04:22
URL: http://www.kalendarium.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0