Recension: Lars Winnerbäck på Zinkensdamm

Lars Winnerbäck

Plats & datum: Zinkensdamm, 9/8

Bäst: "Dom tomma stegen" och "Om du lämnade mig nu"

Sämst: Extranummerna saknar power.

Det usla svenska sommarvädret är ingen optimal uppladdning, men lagom till att vi anländer till Zinkensdamm så lättar molnen en aning. Lars Winnerbäck har en hel drös uppvärmningsakter med sig, vilket är praktiskt då jag känner att jag inte har någon större koll på vad som gäller på den svenska popscenen just nu. Min syster har hypat Markus Krunegård till vansinne, och till viss del förstår jag henne när hans band uppträder. "Jag är en vampyr" är en strålande poplåt, och det är respekt att använda Enyas "Book Of Days" som intro. Miss Li blir dock riktigt jobbig efter typ fem sekunder, och det är svårt att greppa att det är samma person som sjunger duett så vackert på "Om du lämnade mig nu".

Jag är inte alls insatt i Lars Winnerbäcks diskografi och har ingen direkt aning om vad som väntar. Singlarna känner man ju igen, men den folkmusikanstrukna senaste skivan Daugava är det enda albumet jag hört i sin helhet. Just den skivan var en positiv överraskning, därför är det lite synd att inte fler låtar därifrån spelas, som hiten "Innan mörkret faller" eller min favorit "Jag har väntat på ett regn". Det är genomgående de snabba visorna med keltiska influenser som får igång publiken, som har hjälpt till att sälja ut Zinkensdamm till sista biljetten. Winnerbäck säger att han troligtvis aldrig spelat inför så många åskådare (19 000 stycken) förut, och det verkar som att de flesta kan varenda textrad utantill. Imponerande!

Det låter genomgående bra om bandet, men Winnerbäck är definitiv ingen naturlig entertainer, och för en oinvigd som jag själv finns det några sega passager. Till exempel hör inte någon av låtarna som sparats till extranummer till de jag gillade bäst, och även delar av publiken känns lite avvaktande mot slutet (men det kanske beror på trötthet). Intressant nog så hade mamma, familjens stora expert på Winnerbäck, en del synpunkter på låtlistan.

På det hela var det dock en riktigt trevlig konsert. Jag blev kanske inte Lars Winnerbäck-fantast över en natt, men jag förstår mer och mer varför han är så populär.

Låtlistan:

Mareld