Recension: Grand Theft Auto IV

Det har lyfts till skyarna världen över och kallats det bästa spelet någonsin, men jag var på förhand lite skeptisk. Har aldrig riktigt kunnat instämma i hyllningarna som GTA-serien till Playstation 2 åtnjutit, och tyckte att senaste stationära delen San Andreas introducerade ett par riktigt dumma spelmoment. Men hör och häpna, GTA4 står upp mot hypen och håller hela vägen igenom! Det är seriens klart bästa spel hittills, mest tack vare för att kontrollen har genomgått en radikal förändring, men även för att handlingen engagerar för första gången på allvar. Där de tidigare delarnas hjältar mest känts som tomma ark så har Niko Bellic en personlighet, och hans historia berör verkligen.

Att gå in i eldstrider är inte längre en plåga utan riktigt underhållande, och bilfysiken har även den förändrats till det bättre. Det har också blivit lättare att navigera, och jag har ingen aning om hur jag klarat mig utan GPS:n förut i GTA-serien, liksom utan att åka taxi till destinationerna. Visst finns det också frustrerande spelmoment och en del onödiga transportsträckor, plus att ett par uppdrag för mycket går ut på att döda någon gängledare i ett bovnäste, för att sedan fly undan polisernas blåljus. Men sådana brister är så mycket lättare att bortse från nu.

Musiken i GTA är som vanligt ett kapitel i sig. Soundtracket till GTA4 är seriens största och bästa hittills, med allt från mysig electronica och svängig disco till skön gangsterrap och pumpande techno. Min personliga favorit blev föga förvånande frekvensen 97,8 och Liberty Rock Radio, med låtar som "The Seeker" med The Who, "Heaven And Hell" med Black Sabbath, "Edge Of Seventeen" med Stevie Nicks, "Fascination" med David Bowie, "Jailbreak" med Thin Lizzy och - alltså, herregud - "Mama" med Genesis (typ den sjunde bästa låten som någonsin skrivits, eller något). Har även lyssnat en del på Vladivostok FM, där DJ:n är ingen mindre än Eurovision Song Contest-vinnaren Ruslana, och hennes vinnarlåt "Wild Dances" finns såklart med.

Där jag i de tidigare GTA-spelen mest skyndat mig igenom uppdragen för att bli klar med spelet så tar jag här min tid i Liberty City för att uppleva allt vad staden har att erbjuda. Jag kör streetrace, bowlar med mina vänner, går på strippklubb, flyger helikopter, stjäl bilar åt den galne Brucie, kör taxi, går på dejt, shoppar kläder och surfar på nätet till tonerna av Jean Michel Jarres avslappnande "Oxygene IV". Bland annat.

När jag klarar spelet efter lite drygt 40 timmar så har jag bara kommit upp i 66 procent. Det finns massvis kvar att slutföra innan allt är klart. Nu låter jag Niko Bellic vila ett par veckor, sedan återupptas jakten på 100 procent. För att krydda till det lite extra så tävlar jag mot min gode vän Post-Linus om att vara först med att klara ALLT. Om typ ett år kan jag berätta vem av oss som vann.

Betyg: 5 av 5