Ett politiskt inlägg
Derby
AIK-Djurgården, kanske ni säger? Fnys, säger jag, och går till Grimsta för att kolla på prestigemötet BP-Väsby Utd. På senare tid har jag äntligen börjat använda mitt säsongskort (det vill säga Kamel) på närliggande arenan Grimsta IP, först U21-landskampen Sverige-Polen och nu det viktiga mötet mellan Superettans två Stockholmslag. Roligast med matchen var att följa Hässelbysonen Peter Motas, brorsans kompis som tidigare lirat i AIK men nu spelar högerback i Väsby Utd. Skojigt nog för oss så vann Väsby Utd med 0-2. Här kommer bilderna!
BP hade hyrt in cheerleaders, men det hjälpte föga.
Peter slår en passning.
Linda har börjat tycka om att gå på fotboll.
Linus kollar programmet.
Ex-Djurgårdaren Kanon-Jon slår en hörna.
Peter Motas intervjuas (av oss) efter matchen.
Brorsan och Peter spelade i samma lag som små. Hässelby SK for real!
Peter hade så mycket att berätta att det till slut nästan bara var vi fyra kvar på arenan.
1991 års bästa skivor
Som rubriken antyder så fortsätter den populära följetongen kring vilka skivor jag gillat bäst genom åren, och nu är vi framme vid 1991. Slutresultatet hur omröstningen gick på SRF:s forum går som vanligt att beskåda här inom kort.
10. Simple Minds - Real Life
De är på nedgång nu, och även om det knappast rör sig om något ras så blir det smärtsamt tydligt på vissa delar av Real Life att Simple Minds har spelat ut sin roll. Albumet bjuder inte på något som bandet inte gjort bättre förr, låtmaterialet är långt ifrån lika jämnt som på t.ex. Once Upon A Time, och frontmannen Jim Kerr låter trött. Ibland glimrar skottarna dock till ordentligt, som i "Woman" och den pulserande "See The Lights", en av mina absoluta Simple Minds-favoriter.
9. Carcass - Necrotism
Carcass tredje skiva är också svenskbekantingen Michael Amotts första med bandet, och man misstänker att han har haft ett finger med i beslutet att slipa bort grindgore-tendenserna för att helt och hållet gå över till att spela death metal. Jag föredrar soundet de presenterade på uppföljaren Heartwork ännu mer, men visst förtjänar Necrotism alla hyllningar. Särskilt långa, underbara spår som "Corporal Jigsore Quandary" och "Incarnated Solvent Abuse" är helt fenomenala.
8. Massive Attack - Blue Lines
Tuff och stilbildande skiva som skapade en egen genre, trip-hop, och banade väg för andra liknande band från Bristol, som t.ex. Portishead. Produktionen är otroligt läcker, och blandningen av electro, hip-hop och soul låter så självklar i händerna på den brittiska trion. Här finns höjdpunkter som "Safe From Harm", "One Love", "Hymn Of The Big Wheel" (som svenskan Neneh Cherry hjälpt till att skriva), och inte minst den stråkarrangerade "Unfinished Sympathy", en modern klassiker som de dock skulle toppa sju år senare.
7. R.E.M. - Out Of Time
R.E.M. hade släppt kritikerrosade men relativt smala skivor i åtta år innan genombrottet för den breda massan äntligen kom med Out Of Time, som toppade albumlistorna i både USA och England. Det folkmusikanstrukna sjunde albumet innehåller radiovänliga hits som "Shiny Happy People" och den monumentala "Losing My Religion", dock finns här även mindre kända men nästan lika bra låtar som "Radio Song", "Low" och "Belong". Det sviktar lite på sina ställen och albumet är inte lika klassiskt som efterföljande Automatic For The People, men visst duger det, om man säger så.
6. Genesis - We Can't Dance
Fem år tog det att följa upp succéalbumet Invisible Touch. Under den tiden hann Genesis uppenbarligen skriva en hel del låtar, då We Can't Dance klockar in på 71 minuter, vilket naturligtvis är för långt. Två spår hoppar jag alltid över, smöriga "Hold On My Heart" (kanske den sämsta låt de spelat in) och hiten "I Can't Dance", som jag tyckte var töntig redan som 8-åring. De låtarna som räddar skivan är dock alla fantastiska; "No Son Of Mine" inleder med en tickande klocka och vad som låter som ett skadeskjutet djur, innan den utvecklas till en storslagen och rörande historia där Phil Collins nog lägger sin bästa sång någonsin; "Jesus He Knows Me" är vass och underhållande satir; "In The Air Tonight"-trummorna i "Dreaming While You Sleep" skickar alltid rysningar längs med ryggraden; progressiva 10-minuterspjäsen "Driving The Last Spike" är en hyllning till hjältarna som byggde Englands järnvägar, en låt som gör flera intressanta stickspår innan den anländer till slutstationen.
5. Electronic - Electronic
Bernard Sumner från New Order och Johnny Marr från The Smiths slår sina påsar ihop och bildar Electronic, som låter som ett hopkok av båda banden, med tonvikt på New Order. Elektronisk pop/rock, helt enkelt. Med två så skickliga musiker på samma sida så säger det sig självt att resultatet blir bra, och när sedan också Neil Tennant från Pet Shop Boys gästar på två låtar blir det ännu bättre. Öppningsnumret "Idiot Country", "Getting Away With It" och "Gangster" tävlar nästan med New Orders bästa singlar (vilket inte säger lite), hade resten av skivan varit lika bra hade den rent utav kunnat toppa min lista för det här året.
4. Nirvana - Nevermind
Det är omöjligt ens för en grungeskeptiker som jag själv att ifrågasätta klassikerstatusen som Nevermind har. Precis som Metallicas svarta album är det här ett verk som låg helt rätt i tiden och som än idag säljer bra, det är ett album som går att hitta i gemene mans skivsamling tack vare det briljanta låtskrivandet men också tack vare enkelheten. Här finns inga svaga eller tillkrånglade kompositioner, hitsen står som spön i backen och att överraskande ösiga bitar som "Breed" också medverkar är liksom pricken över i:et.
3. Ozzy Osbourne - No More Tears
Inte mycket har förändrats sedan föregående skivan No Rest For The Wicked, line-upen är densamma och produktionen snarlik, skillnaden är att låtarna är ännu bättre den här gången. Seriemördarhistorien som berättas i titelspåret är central för albumet och den längsta (och kanske bästa) låten Ozzy gjort, men även "Mr. Tinkertrain", "Mama, I'm Coming Home" och "Hellraiser" bidrar till att göra No More Tears till den starkaste Ozzy-given sedan Bark At The Moon. Undrar förresten om svenske Pain fann inspiration i låten "Zombie Stomp" när han döpte första singeln från sitt senaste album?
2. Metallica - Metallica
Det svarta albumet verkar ha spelats in som en motreaktion mot överkomplicerade ...And Justice For All, nu är det pang på från första sekunden och det tillåts inga överdrivet djärva musikaliska utflykter under den dryga timmen som är skivans längd. Metallica goes mainstream, och de gör det fantastiskt bra. Hälften av låtarna har vid det här laget blivit tämligen uttjatade, men det är ju inte Metallicas fel, dessutom finns det tillräckligt med starkt material utöver hitsen som rättfärdigar en genomlyssning någon gång ibland. Thrashrökaren "Holier Than Thou" och tunga "Of Wolf And Man" är de spåren jag oftast återkommer till.
1. U2 - Achtung Baby
U2-sångaren Bono har liknat Achtung Baby vid "ljudet av fyra män som försöker hugga ner The Joshua Tree", vilket är en klockren beskrivning. Irländarna har vågat sträva bort från det polerade soundet på föregångaren och istället skrivit låtar som inte tvekar för att ta omvägar för att nå sitt mål, låtar som är både storslagna och introverta på samma gång, hur märkligt det än låter. Den snygga och meckiga produktionen gör att skivan låter modern än idag. Det enda jag stör mig på är den överskattade balladen "One", som ofta utropas som bandets bästa låt, men som enligt mig är ett av de få måttligt upphetsande inslagen här. Istället är de tre sista spåren "Ultraviolet (Light My Way)", "Acrobat" och "Love Is Blindness" mina favoriter på skivan.
High School Reunion
Som rubriken nämner så får jag lite sådan feeling av inbjudan till Hässelby Strands Gymnasiums jubileumsfest den 10 oktober, som damp ner i brevlådan häromdagen. Tanken är att samla så många elever man bara kan i skolan för att fira att gymnasiet nu fyller tio år. Så här ser "schemat" ut:
18:30 - 21:00 Drop in med mingel, mat och dryck
Okej, inga konstigheter där.
21:00 - 22:00 Showtime
Hm, innebär detta uppträdanden från några gamla excentriska lärare eller före detta esteter? Låter inte så lovande.
22:00 - 01:00 Fritt hopp och lek
Okej, vad menas med detta? Hoppa fritt? Nej, nu blev jag skeptisk.
Det lutar åt att jag inte går, men jag har inte bestämt mig ännu. Det som på något sätt lockar är att jag för det första bor väldigt nära skolan numera (typ 2 minuters promenad ifrån) och för det andra är nyfiken på att se hur man har tänkt klämma in elever från hela tio års klasser i den lilla skolan. Fast man kanske inte räknar med att så många dyker upp...?
Recension: Coldplay på Globen
Coldplay
Plats & datum: Globen, 18/9
Bäst: "Viva La Vida". Och den fantastiska publiken, förstås.
Sämst: "Talk" är värd att spelas i sin helhet.
Bara fyra album in i karriären säljer Coldplay redan ut en arena av Globens storlek utan problem, och det finns en anledning till det. Liknande giganter som Depeche Mode och Kent må ha hunnit bygga upp en bättre låtskatt under årens lopp, men ett lika helgjutet liveband som Coldplay kommer de aldrig att bli. Ingen lär ha blivit besviken på bandets fantastiska konsert i Stockholm för tre år sedan, och fansen har bara blivit fler sedan dess, vilket förklarar att bandet nu spelar två kvällar i Globen och därmed för dubbelt så mycket folk. Slutsatsen är att Coldplay bara kommer att bli större och större i framtiden.
Om det finns något att klaga på så är det att konserten för tre år sedan var bättre dramaturgiskt sett. Det är till exempel ganska iskallt att bränna av en så given avslutningslåt som "Fix You" redan halvvägs, och hur bra gamla favoriten "Yellow" än är så spelar den inte alls i samma division. Men annars har man fått till nästan allt. Ljudet är helt klanderfritt och även sångaren Chris Martin låter bra, trots att han enligt ryktena är lite krasslig, och tar varje chans att skämta med publiken. Även om det nästan känns inövat när Chris försöker spela "Amsterdam" på sitt piano och sedan kommer av sig gång på gång, så väljer jag hans lustigheter framför till exempel Bonos predikningar alla dagar i veckan. Konserter handlar i grund och botten om underhållning, och man har verkligen roligt här. Visuellt sett finns det helt enkelt få band som är lika sevärda som Coldplay.
Nästan hela nya skivan spelas, och spår som "Cemeteries Of London", "42" och "Lost!" kommer verkligen till sin rätt i det här formatet. En av de nya låtarna är också den som väcker överlägset mest respons hos publiken. Jag trodde knappast att Coldplay någonsin skulle kunna toppa ovan nämnda "Fix You", men det är just vad de har gjort med senaste singeln "Viva La Vida". Ikväll är den helt enorm och hela sittplatspubliken står upp och sjunger med, vilket skapar en euforisk känsla. Det är helt enkelt en sådan där konsert som man kommer att leva på i flera veckor framöver, som man blir glad av bara man tänker på.
Betyg: 5/5
Låtlistan:
Life In Technicolor
Violet Hill
Clocks
In My Place
Speed Of Sound
Cemeteries Of London
Chinese Sleep Chant
42
Fix You
Strawberry Swing
God Put A Smile Upon Your Face / Talk
The Hardest Part
Postcards From Far Away
Viva La Vida
Lost!
The Scientist
Death Will Never Conquer
----------------------------------------------
Politik
Lovers In Japan
Death And All His Friends
----------------------------------------------
Yellow
Disco Danceaway
Back In Time Live
I lördags iklädde jag mig för första gången på länge rollen som "Spelmusikrecensent" (en titel jag fick av SVT-programmet Musikministeriet) då jag tillsammans med Johan Köhn gick på Back In Time Live, som hölls på Kolingsborg vid Slussen. Jag bevakade tillställningen, där lite olika artister framför remixad Commodore 64-musik, åt Spelmusik.net medan The Köhnmeister var där för den ledande svenska speltidningen Levels räkning.
Till att börja med konstaterar jag som vanligt att det är helt omöjligt för noviser att navigera genom Slussens oändliga tunnlar utan att gå vilse och hamna i någon skum, mörk återvändsgränd. Likadant var det när jag skulle till Debaser för första gången, och likadant blev det nu när det var Kolingsborg som gällde. Bygg om skiten någon gång, tack! Jag var annars lite nervös inför evenemanget, då holländaren Reyn Ouwehand skulle medverka. Jag gav nämligen en av hans skivor dålig kritik för ett par år sedan, kanske han var ute efter hämnd nu? (Skämt åsido, jag var inte orolig, han har givetvis ingen aning om vem jag är.)
Reyn visade sig vara den enda riktiga stjärnan på plats, hans soloframträdande var strålande och dessutom gjorde han och hans rockband ett bra gig lite senare på kvällen. Däremellan gjorde den skumme DJ:n Disco Danceaway något slags uppträdande med två tjocka gubbdansare i peruker, innan den något mer seriöse Jeroen Tel fick dansgolvet att koka som siste artist någon gång in på småtimmarna.
Det var ett riktigt trevligt event, om än lite segt mot slutet då jag hade jävligt ont i fötterna. Fick exempelvis chansen att prata ingående med producenten av skivserien Immortal, tysken Jan Zottmann. Vi diskuterade både gamla och nya projekt, och jag erbjöd mig att bjuda på en öl som tack för alla skivor han skickat till mig genom åren. Den ölen glömde jag sedan bort att köpa, vilket var dåligt gjort av mig.
Ett längre reportage kommer på Spelmusik.net snart. Så länge får ni hålla till godo med de här bilderna. Ska nog ta och lägga upp en video på dansgubbarna lite senare idag också.
Vy från balkongen medan de soundcheckade.
Johan kollade så att allt gick rätt till.
Star Wars-skaparen George Lucas dök oväntat upp.
Spelhörnan.
Vi fick pizza och läsk för våra insatser.
Baren i The Shining. Var höll Jack hus?
En objuden gäst dök upp.
Vid 19-tiden fylldes stället med 30-plussare och ölmagar.
Disco Danceaway, en lite oseriös DJ...
...vars dansare var den stora behållningen.
Jag förundrades över uppträdandet.
Jag muckar gräl med Immortal-producenten Jan Zottman. Johan hejar på.
George Lucas var egentligen C64-kompositören Fred Gray, som här spelar paradnumret "Mutants" med sitt band.
Alex (Jans flickvän), Fred Gray och Jan Zottmann himself.
Dags att lämna Kulingsborg för den här gången. Påminner inte det här om filmen "G"? *ryser*
Konserthösten
Här är mina planerade konserter för i höst:
18/9 Coldplay (Globen)
30/10 In Flames (Annexet)
12/11 Slipknot + Machine Head (Hovet)
3/12 Bullet For My Valentine (Arenan)
10/12 Soilwork (Debaser Medis)
17/12 Opeth (Debaser Medis)
Nu beger vi oss till Globen, tycker jag!
Killarna i Coldplay.
Uppläxad av KTH-student
I fredags när jag anlände till ett flerfamiljehus på min brevbärarrunda satt det en lapp på postboxen. I grund och botten handlar det om att jag har delat ut ett paket som han som sedan skrev lappen, vi kan kalla honom David, inte lyckades få ut. Dessutom var paketet till tjejen som bodde där tidigare (men som enligt våra uppgifter flyttat tillbaka efter att hennes tillfälliga eftersändning gått ut) och inte till David, som måste ha haft ett par svettiga minuter när han försökte få ut paketet (jag småmyser när jag ser bilden framför mig). Istället för att ringa oss på Posten och be om hjälp så författade David istället det här brevet, som jag nu publicerar i sin helhet, med fingrerade namn.
"Käre brevbärare!
Det är uppenbarligen så att du delar ut brev, och inte pluggar på KTH. Ditt minne är ju i och för sig i särklass för du verkar hålla koll på att SMKH:s namn en gång satt på den här brevlådan. Nu har hon dock inte bott här de senaste sex månaderna och hennes namn har varit borta från brevlådan de senaste tre, (jag är medveten om att ratsit.se säger att hon bor här, men det har egentligen inte med Posten AB:s utdelning att göra). Nu har jag själv inte den vildaste aning om vart hon har tagit vägen, men inte fan är det hit.
Det att S:s post hamnar i den här brevlådan som saknar hennes namn är dock inte mitt största problem. Problemet är hur du lyckades få in det där stora paketet hon fick i tisdags i brevlådan. Nu har jag i och för sig listat ut hur du gjorde, men inte riktigt förstått hur du hade tänkt dig att jag skulle få ut det. Paketet var tjockare än luckan. Nu försökte jag dissekera försändelsen och köra någon typ av skeppet-i-flaskan för att förhoppningsvis kunna smuggla ut den i delar, tyvärr är vad-det-nu-är-för-skål lite för bred för att kunna få ut hel.
Låt oss sluta ett avtal. Om du hjälper mig och plockar ut skålenur min brevlåda och ställer den här ovanpå, så kan jag ta hand om den, så får du i gengäld fortsätta dumpa hennes brev här bakom.
Deal?
David, Teknisk Fysiker KTH
Nationalekonom SU
PS. Nu spelar det ingen roll vad som händer med breven adresserade till henne, men du får allt ta och låsa upp låset här till vänster och plocka ut skålen ända, och försök se till så det du stoppar in går att ta ut sedan. Annars försvinner mycket av meningen med att få post. Det vore tråkigt."
There you have it. Det absolut roligaste med brevet är inte att killen tog sig tiden att, i sitt säkerligen späckade skolschema, författa en halv uppsats om en sådan småsak, utan att han skriver sina titlar bredvid sitt namn. Som om det hade något med saken att göra. Men okej, om det är det de lär ut på KTH så måste det vara the way to do it.
Nu låter det kanske som att jag är arg över detta (det är jag inte, kanske lite irriterad dock, haha) men egentligen var ju brevet i all sin sarkastiska ton ganska kul, och det förgyllde helt klart den arbetsdagen. Jag funderar på att sätta upp brevet i vårt lunchrum så att de andra brevbärarna kan läsa det, ungefär som när en fotbollstränare saxar ut något hånfullt citat från en motspelare och sätter upp det i omklädningsrummet, som tändvätska åt sitt lag. Kanske kan det här brevet svetsa oss samman som grupp?
Niklas Lundqvist
Mediakommunikationsvetare, Södertörn
Kent i Guitar Hero World Tour
Resten av låtlistan är inte direkt skräp den heller, som vanligt med en bra blandning av gammalt och nytt. "Pull Me Under" med Dream Theater, "Scream Aim Fire" med Bullet For My Valentine, "Go Your Own Way" med Fleetwood Mac, "BYOB" med System Of A Down, "Monsoon" med Tokio Hotel, "Spiderwebs" med No Doubt och "Stranglehold" med Ted Nugent är bara några av favoriterna som medverkar. Dock undrar jag lite över låtvalet av Metallicas "Trapped Under Ice". De har ju gjort typ 100 bättre låtar. Men att man kan ladda ner hela nya albumet Death Magnetic till spelet uppväger en hel del, minst sagt.
*lägger till ännu ett spel till måste-ha-listan*
Game over, man!
Seriöst, går det att bli mer knäckt än så här? Om man har i åtanke att spelet i övrigt är relativt harmlöst (man hoppar över och undviker zombier ute vid ett sommarläger) och att det var mängder med småkids som spelade det då det var aktuellt så är det lätt att föreställa sig att de där raderna resulterade i en hel del tårar. Det är svårt att hitta något uppmuntrande där överhuvudtaget.
Ett lite roligare alternativ som Level uppmärksammar är Game Over-skärmen till Paperboy, där man spelar rollen som en tidningsutdelare.
Tidningen The Daily Sun (som man delar ut i spelet) ser det som förstasidestoff att deras tidningsutdelare har tvingats säga upp sig, och citat som "He was a real loser!" och "Worst ever!" pryder tidningens framsida. Hårda bud. Undrar om det skulle bli liknande reaktioner om yours truly gav upp sin karriär som brevbärare?
Min personliga Game Over-favorit har dock Level missat, nämligen den till pusseläventyret Shadowgate. Jag minns än idag hur ofta vi satt hos Oskar Agert och klurade på problemlösningarna i spelet, där man tog rollen som den namnlösa äventyraren på framfart i ett slott fullt med faror. Det var ett överjävligt svårt spel, där minsta lilla fel beslut resulterade i den berömda Game Over-skärmen nedan:
Liemannen grinar en i ansiktet och konstaterar att, om vi ska följa den svenska översättningen av spelet, "det var ju hemskt tråkigt att dina äventyr skulle ta slut här!!". Särskilt ledsen ser han dock inte ut att vara, snarare tvärtom. Det roligaste med spelet är nog att det är så brutalt oförlåtligt, och det vet om det också genom att konstant håna spelaren. Om facklan man bär slocknar så ramlar man och bryter nacken, försöker man vara vänlig mot ett troll så blir man nedslängd för en bro (där liemannen tar emot en), man kan bli hajmat, bli dödad av en cyklop, etc. Man kan till och med ta självmord, beroende på hur man ser på det, som i videon här nedan. Vår hjälte får syn på ett mörkt hål i marken, får för sig att det är en bra idé att hoppa ner genom det, bryter båda benen, och dör. Game Over.
Landskamp runt husknuten
Det var en helt okej match där den största behållningen var att det var spännande ända till slutet. Sverige tog ledningen precis innan halvtidspausen genom Emir Bajrami, sen missade Ola Toivonen en straff i andra halvlek, vilket ledde till att Polen tryckte på för en kvittering rejält. Den polska klacken hördes för övrigt mest på hela Grimsta, och i andra halvlek blev det lite för stökigt vilket ledde till bråk mellan ett par polacker och vakterna. Jeez, jag trodde att Grimsta IP var en frizon från stökiga åskådare, men tydligen inte. Enligt Kamel var det dock första gången det hänt. Matchen slutade med knapp seger för Sverige, 1-0.
Nationalsånger.
Kalmar FF-stjärnan Rasmus Elm slog Sveriges hörnor.
Djurgårdens Johan Oremo på språng i straffområdet.
När Kamel inte satt i biljettluckan stod han med oss och tittade.
Rasmus Elm igen.
Matchen går mot sitt slut och Kamel tittar nervöst på.
Niklas och Kamel pratar fotboll.
Möten med tyskar
Igår hände för övrigt en rolig grej på brevbärarrundan, då en tysk tjej i min ålder kom fram och frågade om en vägbeskrivning. Det visade sig vara svårare än väntat att förklara för henne vart hon skulle (trots att jag försökte rita en karta), så det slutade med att hon följde med mig en bit på min runda så att jag till slut kunde visa henne personligen vart gatan låg. I förbifarten hann jag nämna att jag varit på Wacken för ett par veckor sedan, och då såg hon mycket imponerad ut. Det är lite lustigt, för mig veterligen pratade jag inte med någon tysk tjej nere på Wacken, men istället träffade jag en väldigt pratglad och trevlig tyska i Bromma på Bällstavägen. Amazing, it is! Det kändes för övrigt väldigt bra att hjälpa henne till rätta och därmed också göra fin reklam för det svenska postväsendet. Jag skulle vilja utnämna det till veckans höjdpunkt.
Lätta ankar!
Från vänster: Ahlin, Nathalie, Heidi & Danny Star
Idman Jr somnade och Larsson blev arg.
Nathalie i blickfånget.
Jag och Ms Toikkanen.
Två fulla svin.
"Gosh, höh höh!"
Nathalie och Danny på promenad utanför Ankaret.
Heidi med någon gothare inne på The Anchor.
Larsson ville ha påfyllning, men man får ju inte alltid det man vill ha.
Efter en (1) Long Island fick det vara bra, så istället högg vi in på den här tallriken.