2010 års filmer
1. THE SOCIAL NETWORK
En film om hur Mark Zuckerberg skapade det sociala netvärket Facebook, med popidolen Justin Timberlake i rollen som Napster-mannen Sean Parker? Hade kunnat bli hur dåligt som helst, om det inte vore för den viktiga detaljen att Aaron Sorkin (Vita Huset) skrivit manuset och att demonregissören David Fincher – mannen som inte vet hur man gör dåliga filmer - stod bakom kameran. The Social Network är nästan kusligt precis i sina beskrivningar av vår samtid, vilket ramas in av ett suggestivt soundtrack av Nine Inch Nails-mannen Trent Reznor och en sagolikt bra prestation av Jesse Eisenberg i rollen som Zuckerberg. The Social Network är vår generations svar på 80-talsklassikern Wall Street.
2. INCEPTION
Regissören och manusförfattaren Christopher Nolan fortsätter att gå från klarhet till klarhet. Väl mastiga The Dark Knight var ett steg tillbaka, men med Inception är han på rätt spår igen, mycket tack vare Leonardo DiCaprio i huvudrollen, ett filosofiskt manus samt svindlande specialeffekter. Sista tredjedelen är lite för utdragen för sitt eget bästa, men i övrigt är detta en blivande klassiker värd att uppleva igen och igen.
3. SCOTT PILGRIM VS THE WORLD
Äntligen – en film om tv-spel som inte suger! Scott Pilgrim Vs The World är dock inte din vanliga adaption av något framgångsrikt spelfranchise, snarare en hyllning till allt som gör tv-spel roligt och med en helt oemotståndlig Michael Cera i titelrollen. Alla hysteriska infall och referenser duggar så tätt att det är helt omöjligt att ta in allt, men det lockar bara till en andra titt. Och ännu fler lär det bli.
4. THE ROAD
Att The Road inte är någon feel good-film är väl årets understatement. Snarare är detta något av det mest deprimerande, mörkaste och dystraste man skådat på film, men historien om mannen och hans son som i en postapokalyptisk värld försöker överleva mot alla odds är så tung att det inte går att värja sig. För den som inte kan få nog rekommenderas även Cormac McCarthys litterära förlaga, som är om möjligt ännu starkare.
5. TOY STORY 3
En tredje film om de levande leksakerna - hela elva år efter del två i serien - kändes minst sagt onödig på pappret. Men med facit i hand så är Toy Story 3 bäst i serien, tro det eller ej. Pixar har väntat på exakt rätt tillfälle för att avsluta trilogin om de levande leksakerna, och resultatet är både gripande, roligt och väldigt spännande från början till slut.
6. MONSTERS
En av årets riktiga sleeper-hits har inte kommit till Sverige ännu, men är verkligen värd att vänta på. Två unga människor vandrar genom en zon infekterad av utomjordingar för att ta sig från Mexiko till USA, en resa som inte direkt slutar som man förväntar sig. Årets mest hisnande kärlekshistoria.
7. SHUTTER ISLAND
2010 var med facit i hand ännu ett starkt år för Leonardo DiCaprio, som mer och mer känns som en av de största skådespelarna den här generationen. Inception må ha fått ett starkare genomslag, men Shutter Island har andra kvaliteter värda att upptäcka. När Leo för fjärde gången gången samarbetar med regissören Martin Scorsese blir resultatet en mycket tät thriller, gammaldags gjord fast på ett bra sätt, med många fina Hitchcock-stämningar.
8. THE FANTASTIC MR. FOX
Väldigt lekfull och mysig tolkning av den klassiska Roald Dahl-sagan, här gjord av indiehjälten Wes Anderson med stop motion-teknik. Fantastiskt röstskådespeleri av bland andra George Clooney, Meryl Streep och Jason Schwartzman gör historien om räven som hamnar i luven på tre elaka bönder både rolig och levande.
9. KICK-ASS
Årets kanske mest oväntade hit känns som den ultimata superhjältefilmen – fast ändå inte. Tanig nörd beslutar sig för att klä sig i trikåer och stoppa skurkar, med ganska oväntade följder. Om Quentin Tarantino regisserat Spider-Man hade slutresultatet kanske sett ut ungefär som i den ultravåldsamma färgexplosionen Kick-Ass.
10. CATFISH
Om man försöker bortse från den extremt missvisande trailern så är detta ett ypperligt bevis på att dokumentärer/mockumentärer (här om en man som efter flera månader äntligen tar mod till sig att åka och träffa sin Facebook-flickvän) kan vara extremt spännande och oförutsägbara. Uppgjort eller äkta? Tittaren avgör.
En film om hur Mark Zuckerberg skapade det sociala netvärket Facebook, med popidolen Justin Timberlake i rollen som Napster-mannen Sean Parker? Hade kunnat bli hur dåligt som helst, om det inte vore för den viktiga detaljen att Aaron Sorkin (Vita Huset) skrivit manuset och att demonregissören David Fincher – mannen som inte vet hur man gör dåliga filmer - stod bakom kameran. The Social Network är nästan kusligt precis i sina beskrivningar av vår samtid, vilket ramas in av ett suggestivt soundtrack av Nine Inch Nails-mannen Trent Reznor och en sagolikt bra prestation av Jesse Eisenberg i rollen som Zuckerberg. The Social Network är vår generations svar på 80-talsklassikern Wall Street.
2. INCEPTION
Regissören och manusförfattaren Christopher Nolan fortsätter att gå från klarhet till klarhet. Väl mastiga The Dark Knight var ett steg tillbaka, men med Inception är han på rätt spår igen, mycket tack vare Leonardo DiCaprio i huvudrollen, ett filosofiskt manus samt svindlande specialeffekter. Sista tredjedelen är lite för utdragen för sitt eget bästa, men i övrigt är detta en blivande klassiker värd att uppleva igen och igen.
3. SCOTT PILGRIM VS THE WORLD
Äntligen – en film om tv-spel som inte suger! Scott Pilgrim Vs The World är dock inte din vanliga adaption av något framgångsrikt spelfranchise, snarare en hyllning till allt som gör tv-spel roligt och med en helt oemotståndlig Michael Cera i titelrollen. Alla hysteriska infall och referenser duggar så tätt att det är helt omöjligt att ta in allt, men det lockar bara till en andra titt. Och ännu fler lär det bli.
4. THE ROAD
Att The Road inte är någon feel good-film är väl årets understatement. Snarare är detta något av det mest deprimerande, mörkaste och dystraste man skådat på film, men historien om mannen och hans son som i en postapokalyptisk värld försöker överleva mot alla odds är så tung att det inte går att värja sig. För den som inte kan få nog rekommenderas även Cormac McCarthys litterära förlaga, som är om möjligt ännu starkare.
5. TOY STORY 3
En tredje film om de levande leksakerna - hela elva år efter del två i serien - kändes minst sagt onödig på pappret. Men med facit i hand så är Toy Story 3 bäst i serien, tro det eller ej. Pixar har väntat på exakt rätt tillfälle för att avsluta trilogin om de levande leksakerna, och resultatet är både gripande, roligt och väldigt spännande från början till slut.
6. MONSTERS
En av årets riktiga sleeper-hits har inte kommit till Sverige ännu, men är verkligen värd att vänta på. Två unga människor vandrar genom en zon infekterad av utomjordingar för att ta sig från Mexiko till USA, en resa som inte direkt slutar som man förväntar sig. Årets mest hisnande kärlekshistoria.
7. SHUTTER ISLAND
2010 var med facit i hand ännu ett starkt år för Leonardo DiCaprio, som mer och mer känns som en av de största skådespelarna den här generationen. Inception må ha fått ett starkare genomslag, men Shutter Island har andra kvaliteter värda att upptäcka. När Leo för fjärde gången gången samarbetar med regissören Martin Scorsese blir resultatet en mycket tät thriller, gammaldags gjord fast på ett bra sätt, med många fina Hitchcock-stämningar.
8. THE FANTASTIC MR. FOX
Väldigt lekfull och mysig tolkning av den klassiska Roald Dahl-sagan, här gjord av indiehjälten Wes Anderson med stop motion-teknik. Fantastiskt röstskådespeleri av bland andra George Clooney, Meryl Streep och Jason Schwartzman gör historien om räven som hamnar i luven på tre elaka bönder både rolig och levande.
9. KICK-ASS
Årets kanske mest oväntade hit känns som den ultimata superhjältefilmen – fast ändå inte. Tanig nörd beslutar sig för att klä sig i trikåer och stoppa skurkar, med ganska oväntade följder. Om Quentin Tarantino regisserat Spider-Man hade slutresultatet kanske sett ut ungefär som i den ultravåldsamma färgexplosionen Kick-Ass.
10. CATFISH
Om man försöker bortse från den extremt missvisande trailern så är detta ett ypperligt bevis på att dokumentärer/mockumentärer (här om en man som efter flera månader äntligen tar mod till sig att åka och träffa sin Facebook-flickvän) kan vara extremt spännande och oförutsägbara. Uppgjort eller äkta? Tittaren avgör.
Kommentarer
Postat av: Erika Edewien
Haha, känns bra att jag iaf sett två av årets filmer! Vad hände egentligen med Harry Potter?
Postat av: Niklas
Aha, gissar att det är Inception och Toy Story 3 som du har sett? Nya Potter har jag inte hunnit kolla in, men om den är lika halvljummen som de tidigare filmerna i serien så hade den knappast platsat. =)
Trackback